- Štítky blogu
- dámské jízdy na koloběžce
- pro ženy
- Seriál dlouhého koloběhu
- děti
- závody
- Přejezd republiky
- koloběžky
- dospělí
- Okolo chalupy
- půjčovna
- kapela
- sprint
- do vrchu
- Hodkovice
- Mimoň
- Na koloběžce stovku
- Hamr na Jezeře
- putovní
- tábor
- 100km
- Stovka
- Hodkoviské koloběžení
- zima
- Závod
- Broumov
- Kost
- Dlouhé tratě
- O koláče paní Ježkové
- Stovkaři
- O Znojemskou okurku
- Novohradské hory
- Osečná
- Mnichovo Hradiště
- Besip
- Německo
- pohár posázaví
- jízdy pro začátečníky
- seriál dlouhého koloběhu
- přejezd republiky
- hodkovické koloběžení
- okolo chalupy o máminy buchty
- trhni si šumavu
- o znojemskou okurku
- okolo kalicha
- Sedmihorky
- Trojzemí
- Ralsko
- Stráž pod Ralskem
- Hodkovické koloběžení
- Úvod
- BLOG
- Přejezd republiky
- Přejezd republiky 2022 - zápisky účastníků + trasy
Přejezd republiky 2022 - zápisky účastníků + trasy
Záznam tras všech účastníků, zpracovaný Adamem Balcarem
Martin Jůn








































Dita Kosáková



Petr Švanda
Přejezd republiky 2022 aneb trápení v protivětru s dobrým koncem
Místo konání: (Kemp Veveří – pivovar Černá Hora – kemp Osoblaha)
Délka koloběhu: 351 km
Datum konání: 15. července 2022 – pátek
Start: 05:05 kemp Veveří
Startovné: 600 Kč
Suvenýr za závodu: medaile, samolepka.
Počasí: 13 – 24°C jasno až polojasno; vlhkost od 45 do 85% vítr proměnlivý většinou severní až severozápadní 4–20 km/h v nárazech 45–47km/h
Povrch: asfaltové komunikace
Převýšení: 4385 m
Oficiální čas: 21:21 hod.
Přejezd je pro mě velmi speciální akce. Letos proběhl 10. ročník a od ledna 2022 mé veškeré snažení směřovalo k tomu, aby se mohl zúčastnit. Zdraví se mnou nechtělo moc spolupracovat a tak od října 2021 do května 2022 byl nejen nájezd na koloběžce, ale i běžecký trénink hodně slabý ve srovnání s lety minulými. O to větší výzvou pro mě Přejezd představoval. Tělo si nějakým způsobem pamatuje hodně z toho, co člověk v životě natrénoval a tak jsem byl velice mile překvapen, když jsem se po dvou měsících smysluplné přípravy cítil velice dobře. Na začátku července jsem strávil týden na MUM (Moravský ultramaraton), kde jsem si zaběhl dva terénní maratony, pomáhal jsem na občerstvovacích stanicích, kam jsem jel 2x na koloběžce, fotil jsem a po večerech dlouho do noci masíroval unavené nohy běžců. Celé to byla výborná příprava, protože jsem fungoval ve spánkovém deficitu, kdy jsem spal 3–5hodin denně, což je na mě opravdu málo .
I letos jsem se domluvil na spolupráci s Míšou, která mi dělala podporu již tři předcházející ročníky. Zná mě, moc dobře ví, že jsem občas ve stavu vyčerpání pěkný „nerv“ a také ví jak na mě. Prostě nač měnit něco, co funguje. Proto ve středu 13. 7. jedu z Ústí do Kuřimi, abych Míšu vyzvedl. Protože jsem hlava děravá a doma v lednici jsem zapomněl slané sýry, musím ještě dokoupit vše, o čem vím, že mi vyhovuje k jídlu při dlouhých ultra závodech. Hroznové víno, tvrdý sýr Jadel, korbáčiky, piškoty, mix ořechů. Letos jsem po loňské zkušenosti zařadil také broskve. Na pití jsem k jemně perlivé Gemerce, Magnesii, Kofole, neako Birellu s příchutí i bez příchuti, mátovému čaji a kávě ještě přidal rozpustné tablety ISO Drink od Nutrendu. Jako hlavní jídla jsem letos jedl instantní rýžovo-jáhlovou kaši s banánem k snídani. Proteinové palačinky s marmeládou k dopolední a odpolední svačině. Brambory s jelením masem na víně k obědu. Vše poskytovalo dostatek sacharidů a bílkovin potřebných k „přežití“ této náročné akce.
Ve čtvrtek jsme kolem poledne vyjeli na trasu Kuřim – kemp Veveří. Cesta byla vcelku pohodová a než jsme se nadáli, parkujeme na známem místě. Proběhne rychlá rekonfigurace auta na spací verzi, příprava oblečení a věcí na ráno a poté již jdeme na pivo a pozdravit kamarády, kteří již sedí pod pergolou. Čekám na Martina KolŠubu, protože jsem s ním domluvený na úpravě blatníků mé nové koloběžky jeho výroby. Martin je moc šikovný a během chvíle je vše upraveno k plné funkčnosti a mé spokojenosti. Pro Přejezd č. 10 se naštěstí blatníky ukázaly jako zbytečná výbava. Dávame si výborný guláš a ještě jedno pivo a čekáme na příjezd pořadatelů s trackery. Andrea s Ditou přijíždí, ale bohužel trackery se nedaří aktivovat, tak že čekáme na Pavla Štorka, který o ½ desáté dojíždí do kempu a volá do firmy s požadavkem odstranění problému. Povedlo se. Tracker mám aktivovaný a v ½ jedenácté zalézám do auta. Spánek však nepřichází. Částečně kvůli hluku v kempu, částečně kvůli předstartovnímu očekávaní a částečně kvůli předpovědi – silný déšť během noci. Když se rozpršelo a já se ujistil, že do auta otevřenými okénky s protihmyzovou síťkou nezateče, tak jsem usnul jako dřevo.
Pátek ráno zazvonil budík ve 4:15. Byl jsem hrozně zpomalený. Hodinky ukázaly celkem 3:23 hod. spánku, tak že jsem se vůbec nedivil. Než jsem se zkulturnil v umývárce, snědl housku se sýrem a šunkou, dal rozhovor reportérovi Pavlovi, připravil si světlo i blikačky a spustil navigaci, tak najednou bylo 5:02. Tak že jsem posunul start na 5:05 a vyjížděl jsem společně s velkým favoritem závodu, Leošem Kavkou.
Teplota je po ránu velice příjemná kolem 12°C a bezvětří. Leoš mi po pár minutách odjíždí a já musím v Nových Hradech dotáhnout jeden šroub uchycení zadního blatníku. Letošní trasování bylo v podstatě jednoduché. První půlka do Černé Hory nedoznala oproti loňsku změn. Po startu jsem najel na trasu Nové Hrady – Byňov –- Jandovka – Hrdlořezy – Suchdol nad Lužnicí – Tušť – Klikov – Hamr – Chlum u Třeboně /Předměstí (29,6km), která je hodně koloběžkářsky příjemná. Miluji cestu ranní krajinou Jižních Čech. Den se probouzí, nad rybníky se válí obláčky mlhy, sluníčko pomalu a jistě šplhá na oblohu. Všude ticho, jen ptáci štěbetají a nohy plácají o asfalt. Za Jandovkou dojíždím dvě děvčata a jedna z nich není v přítmí lesa vůbec vidět. Popřeju jim pěknou a bezpečnou cestu a valím dál. Za 1:30 hod. již zastavuji na první plánované zastávce a snídám. Kaše s banánem a mátový čaj mi přišli k chuti. Míša mi zatím doplnila bidony a po 5 minutách vyrážím do další části trasy Pele – SH Rakousko (Schlag) – Josefsthal – Haugschlag – SH ČR (Smrčná) – Nová Bystřice – Albeř – Klenová – Matějovec – Český Rudolec (65,8 km druhá zastávka).
Po loňské zkušenosti jsem věděl, že tady se začne trasa zvedat a v Rakousku je část trasy s pískem. Co mě překvapilo letos, byla délka pískového úseku. Tam kde loni byl již asfalt, tak letos byl pískový nános i na asfaltu. Taková terénní vložka, prostě zpestření. Tady se párkrát předjíždíme s jedním koloběžkářem BKG. Dost se potím a tak si po dvou hodinách dávám solnou tabletu (těch jsem spotřeboval za Přejezd celkem 7 – dařilo se mi si vzpomenout a vždy po 2-3 hodinách si ji vzít). Ale sluníčko svítí a není vedro. Ve sjezdech mi je docela chladno. Po cestě míjím krásné stádo bizonů v Rožnově (patří pod Český Rudolec). Překonávám nejvyšší bod na mé trase do Černé Hory (708 m.n.m.) a po delším sjezdu jsem za 3:32 v Rudolci. Než mi Míša doplní bidony směsí Gemerky a Kofoly, tak vypiju jednoho Birella a sním pár kousků ovoce. Doplním krabičku v řidítkové brašně o další piškoty a hroznové víno a po 5 minutách pokračuji v krasojízdě směrem na Lidéřovice – Dačice – Hříšice – Červený Hrádek – Nová Říše – Zdeňkov – Jindřichovice – Želetava – Bítovánky (99,1 km třetí zastávka).
V Dačicích začíná opravdu silně foukat. A jak všichni víme, většinou fouká proti. Zvlněná krajina je zalitá slunečními paprsky, ale mě je chvílemi docela chladno. Začínám být zpruzený ze stálého protivětru, který mi nedovolí užívat si sjezdy a znepříjemňuje mi časté výjezdy, kterými tato část trasy na Vysočině oplývá. Zatím mě nebolí vůbec nic, jedinou výjimkou bylo koleno – prvních 5km jsem ho cítil, ale jak jsem se jízdou trochu zahřál a koleno rozhýbal, tak bolest zmizela. Za 5:22 hod. jsem dorazil na další smluvenou zastávku. Moje zastávka v Bítovánkách je situovaná před obchod, kde stejně jako loni sedí chlapy s lahváčem v ruce a matně si vzpomínají, že mě na tomto místě Míša také doplňovala zásoby na koloběžku (ISO drink do jednoho bidonu a Birell + Kofola do druhého). Dopolední svačina – čtyři proteinové palačinky s jahodovou marmeládou, ochucený Birell a srk kávy. Po 7 minutách pokračuji v usilovném boji s protivětrem na trase Římov – Rokytnice nad Rokytnou – Stařeč – Třebíč – Táborský Mlýn – Hostákov – Valdíkov – Budišov – Kamenná – Tasov – Osová Bítýška (147,5 km čtvrtá zastávka).
Koloběžka vůbec nechce jet a celá jízda se teď skládá jen z dřiny, dřiny a dřiny. Úplně se mi z jízdy vytratila pohoda. Pozitivní byl můj průjezd Třebíčí. Mírný provoz, na semaforech 2 – 3 auta, nikdo netroubil, nikdo mě naschvál autem neohrožoval. Ve stoupání na Hostákov nahrávám další hlasovou zprávu na Whatsapp pro kamarády, kteří mě celou cestu podporovali svými zprávami. Je potěšující, že zatím co tlačím koloběžku, tak u mě téměř zastavuje auto supportu jednoho z koloběžkářů z BKG a ptá se, jestli jsem OK a zda něco nepotřebuji. Takhle to má být – krásný příklad sounáležitosti na trase. Po 8:03 hod. přijíždím do Osové Bítýšky. S velikou chutí sním jelení maso na víně s bramborem. Mám hroznou žízeň a další Birell ve mně jen zasyčí. Míša mi z auta přinesla deku, protože se mnou klepe zima. S větrem jsme bojovali oba. Míša nemohla udržet oheň na plynovém vařiči, aby ohřála oběd a uvařila kávu. Po obědě doplníme bidony, beru si sluchátka a zapínám navigaci na mobilu. Po 17 minutách „odpočinku“ vyjíždím na poslední úsek první části Přejezdu: Deblín – Tišnov – Železné – Hájek – Rohozec – Bukovice – Jeneč – Žernovník – Černá Hora (188km - Kontrolní bod, pátá zastávka).
Na tuto část se těším a zároveň moc netěším. Proč? Cesta do Tišnova je jedna velká paráda. Miluju 6km sjezd z Deblína. Cesta z Tišnova je peklo – nenávidím kopec přes Železné, Hájek, Rohozec až do Bukovic. Ještě před Deblínem však musím zastavit, protože cítím, že se mi začínají rozdírat třísla a musím je znovu přemazat Antistickem – sportovním lubrikantem na kule  (jak píše na svých stánkách výrobce). Letos mám navíc jednu příhodu z průjezdu Tišnovem, kde čerstvě asfaltovali silnici. Když jsem ten úsek nějakým způsobem přehopkal, tak mi najednou vůbec nejela koloběžka. Říkám si: „Ty vole ten čerstvý asfalt se ti nalepil na pláště a teď budeš dřít nejen proti větru, ale i proti lepidlu z asfaltu“ Jenže chyba lávky. Jak jsem přejížděl obrubníky, tak jsem si pohnul zadní brzdou a ta mi za jízdy fest brzdila. Ještě že jsem si toho všimnul po 200-300 m jízdy . Brzdu jsem posunul na své místo a dál jsem stoupal. Tady mě chytla druhá dnešní krize, která spíše byla mentální, než fyzická. Prostě hlava začala v kopci trochu víc stávkovat. Před Rohozcem mě předjeli Vašek Obrtlík s Bolkem Žemlíkem, kteří nakonec vybojují stupně vítězů za Michalem Veselským. To bylo pro mě povzbuzení vidět, že i ostatní se perou s protivětrem. Po 10 hodinách a 28 minutách mám za sebou první tu lehčí část Přejezdu. V Černé Hoře si dojdu pro samolepku, kterou předám Míše do úschovy, sním půlku housky se slaným sýrem, vypiju trochu Birella a loknu si malinovky místní provenience. Málem zapomenu vyměnit itinerář na řídítkové brašně a spustit si navigaci druhé části přejezdu.
Druhou část jsem si naplánoval oproti minulým dvěma Přejezdům těžší. Vynechal jsem Boskovice a rozbité cesty v okolí a zařadil jsem vydatné 19 km stoupání Rájec – Jestřebí – Němčice - Ludvíkov – Žďárná – Suchý – Benešov s občasnými sjezdíky (po o něco méně rozbitých cestách). Dále jsem pokračoval na Brodek u Konice – Lhota u Konice – Runařov – Konice –(227,2 km šestá zastávka). Kousek před Žďárnou jsem měl další velkou krizi. Úplně jsem se rozklepal zimou a musel jsem si pod vestu ještě navléknout lehkou neprofukovou bundu a také multifunkční šátek na hlavu přes uši. Snědl jsem tyčinku a zapil ji rozmíchaným gelem. Po chvíli za sebou slyším hlas a on to usmívající se Tomáš Brýna. Měl jsem hroznou radost, že ho vidím. Chvíli jsme jeli spolu i s jeho supportem (hodně zpomalil, abych mu stačil). Ve sjezdu z Benešova mi zmizel a viděl jsem ho až v cíli . Na plánovanou zastávku v Konicích dojíždím za 13:28 hod. úplně grogy. Volím strategii převléknutí do suchého oblečení. Není to nic moc převlékat se uprostřed vesnice, ale nakonec mě pro pohoršování nezavřeli. Něco málo jsem snědl – dvě palačinky, vypil trochu mátového čaje a po doplnění bidonů pokračuju po 17 minutovém posezení v křesílku dál směrem na Březsko – Hvozd – Luká – Slavětín – Nová Ves – Chudobín– Litovel – Červenka – Střelice – Uničov (258,3 km sedmá zastávka).
Hned z Konic mě čeká pěkná procházka do pruďáku. I Míša s autem se hrozně divila, že tam musela jet na jedničku. Pokračuji zvlněnou krajinou až do Luká. Stále fouká silný vítr o síle 20 km/h s nárazy 45–47 km/h buď z boku, nebo proti. Připadá mi to nebezpečné i ve sjezdech, kdy mě z půlící čáry několikrát vítr sfouknul až ke krajnici a tak zbytečně neriskuji = jsem stále na brzdách. Z Luká již zase cestu znám a těším se na sjezd do Chudobína a pohodovou mírně klesající cestu přes Litovel do Uničova, kam dorážím po 15:06 hod. Zatím nejrychleji ze všech tří Přejezdů z Veveří do Osoblahy. Zastávka mi trvá 7 minut. Sním broskev a pár korbáčků. Vypiju šálek kávy. Přiděláme světlušku na koloběžku, čelovku s blikačkou na helmu a ještě si beru reflexní pás okolo pasu s další blikačkou. Přede mnou je výzva dnešního dne – Jeseníky. Pokračuji po trase Brníčko – Paseka – Sovinec – Křížov – Návrší (279km osmá zastávka).
Blíží se večer. Vítr se pomalu uklidňuje. Fotím západ slunce a Jeseníky před sebou. Kochám se a uvědomuji si, jak jsem šťastný, že mohu dělat to, co mě baví. Letos jsem zvolil cestu přes kopec kolem Sovince na Návrší. Je to necelých 11km s převýšením asi 450m. Po 17:01 hod. se dostávám na nejvyšší bod celého mnou naplánovaného Přejezdu (715 m.n.m.). Na Návrší už mě čeká Míša s hrníčkovým slepičím vývarem s nudlemi. Opět fouká a je docela zima asi 10°C. Kompletně se převlékám do suchého zimního oblečení (čepice s neprofukem na čele, cyklistická bunda a zateplené dlouhé kalhoty). Míša mi vnutí do řídítkové brašny i prstové rukavice. Zprovozňuji opět plně nabitou navigaci a po 15 minutách pokračuji směr Stránské – Albrechtice u Rýmařova – Vajglov – Břidličná – Valšov – Bruntál – Nové Heřmínovy – Zátor (314,5 km devátá zastávka).
Po pár kilometrech před sjezdem do Břidličné nasazuji i prstové rukavice a jedu v nich až do Osoblahy. Cítím se výborně. Trochu mě zdrží „tankodrom“ ze Stránského do Albrechtic u Rýmařova, ale pak se mi jede čím dál lépe. Ve Valšově míjím Míšu se slovy, že je vše Ok a že další zastávka je v Zátoru. Beru si od ní kousek sušeného melounu a pokračuji dál na Bruntál. V Bruntálu si vzpomenu na slova Adama Balcara z loňského Přejezdu: „Pojeď s námi už je to jen 50km. Sjezd z Bruntálu do Nových Heřmínov si vyloženě užívám. Nebýt zimy je to neskutečná noční jízda. Světlem z
elovky si držím bílou krajnici a 15cm od čáry to valím celých 5,5km z kopce, až mě začaly chytat křeče do nohou. Je hrozná zima. Když jsem potom jen pro zajímavost počítal Wind Chill, tak jsem přišel na to, že když jsem jel dolu kolem 50km/h a bylo asi 8°C, tak podle různých vzorců se pocitová teplota pohybovala v rozmezí +1,6°C až 2,8°C. A ti kdo sjížděli brzo ráno a teploměr ukazoval 6°C, potažmo 4°C tak hodnoty při rychlosti 50km/h dosahovaly -1,8°C až 0°C, potažmo -4,1°C až -2,6°C. Z toho je vidět, jak trpěli zimou ve sjezdech z Jeseníků ti, co jeli jen v krátkých kalhotách a v tričku. Tomáš Král vypravoval v cíli, jak si dával na kolena igelitové sáčky. Přesně o půlnoci fotím krásný měsíc nad Zátorem. V Zátoru si musím odskočit (močák trpěl zimou) a napít se teplého čaje. Opět si dám dva kousky sušeného melounu a hurá do posledního úseku celého Přejezdu na trase Krnov – SH Polsko – Pietrowice – Mokre (333,1 km desátá zastávka) – Dobieszow – Równe – SH ČR Slezské Rudoltice – Nový Dvůr – Rudoltice – Koberno – Ostrá hora – Bohušov – Osoblaha (Cíl - 351km).
Letos se mi jede ke konci úplně úžasně. Žádná krize, nechce se mi vůbec spát a hlavně zásluhou lednové operace očí docela dobře vidím na cestu, po které jedu. Sice by to po nakapání do očí asi bylo ještě lepší, ale nebyl čas ztrácet čas. Už jsem ho na zastávkách prodrbal dost a dost. Vůbec jsem nedoufal, že bych se mohl přiblížit k mému plánu zajet pro mě magických 21:10. Ale když mě v Novém Dvoře předjel Adam Balcar a říkal, jak mi to pěkně jede, tak jsem se zmáčknul a kopal jako o život. Přesto že mi navigace v tu dobu propočítávala dojez do Osoblahy za 21:26, tak jsem ještě před cílem pár desítek sekund čekal a jak na hodinkách padl čas 2:26, tak jsem dojel do cíle v mém plánu B: za 21:21. Při pohledu do výsledků se někomu bude zdát, že v tak našlapané konkurenci (Radek Honzátko dojel 2 minuty po mě a Vašek Houška 7 min.) je dost divné čekat před cílem na nějaký vysněný čas. Ale pro mě má ten čas větší hodnotu než pořadí . A navíc jsem z Top 10 (na něco takového jsem vůbec nemyslel, vzhledem ke konkurenci na startu) nejstarší . Takový výsledek mě těší o to víc, protože každý rok je znát a je veliký rozdíl když je člověku 45, 50 nebo 55. Proto obdivuji ty zkušené šedesátníky a sedmdesátníky, že si dokáží udržet výkonnost na akci tohoto typu. Klobouk dolu. Po dojezdu do cíle odevzdávám tracker a dostávám krásnou medaili se jménem, časem a počtem kilometrů. Pogratuloval jsem těm, kteří už dojeli do cíle přede mnou a byli ještě vzhůru. Připravili jsme s Míšou auto na spací verzi, dávám si pivo, jdu se osprchovat (levá pata je rozedřená do krve a ani jsem si toho cestou nevšiml) a po 3 hodině ranní ulehám. Nejprve se mnou klasicky lomcuje asi 20 minut zimnice. Zuby mi klepou staccato. Pak zabírá Brufen a tabletka meduńkou, chmelem a kozlíkem lékařským a já jsem okamžitě vytuhl jako kýbl sádry.
V sobotu ráno se probouzím hlady kolem 6 hodiny. Sním housku se sýrem a šunkou z našich zásob a dopíjím kafe z termosky. Ještě si jdu na chvíli lehnout. Za další dvě hodiny už mám opět hlad a tak si dávám menu, které nám připravila paní správcová v kempu Osoblaha. Bramborová polévka, řízek s bramborem, zeleninový salát a pivo k tomu. Mňam, zmizelo to ve mně, než bys řekl švec. V sobotu dojíždí velká většina závodníků. Bohužel je veliká škoda, že většina z nich také hned během dne odjíždí. Večer už nás na posezení zbyl opravdu zlomek. Asi je vyhnala dešťová přeháňka, nebo nevím co. Odpoledne jdeme na utopence, hranolky a pytlík slaných brambůrků, pak ještě do „centra“ Osoblahy na zmrzlinu a pak zase na pivo. Také jdeme na chvíli na místní koupaliště vyplavat únavu. V neděli opět HardCore (ti co vydrželi) dojídají poslední navařené jídlo, loučí se s kamarády, postupně odjíždí, aby po ½ jedné odjela i Hodkovická ekipa pořadatelů a závodníků. V kempu zůstáváme pouze 4. My s Míšou a Míra Král s Ondrou Pedálem. Všichni jsme zamířili do „centra“. Kluci na pivo a my s Míšou na procházku a obhlídku Osoblahy. Hlavně na zdejší Židovský hřbitov. Dáme si pozdní oběd v místní restauraci a kupujeme si buřty na večerní oheň. Odpoledne se ještě jednou smočíme v místním koupališti a k večeru rozděláváme oheň, u kterého vydržíme do ½ 11. Je tady příjemně teplo a buřty byly také dobré. Kluci nám dávají pivo ze svých zásob a navzájem si sdělujeme zážitky a dojmy z Přejezdu. V pondělí ráno odjíždíme s tím, že se už třeba do této části ČR, kde lišky dávají dobrou noc, nikdy nepodíváme.
A opět bych chtěl poděkovat Pavlovi Štorkovi za přípravu a organizaci krásné akce jakou Přejezd je (a také za pěkný dokument o letošním Přejezdu). Myslím si, že Egon Wiesner a jeho snažení dojet do Černé Hory je dokladem toho, že zúčastnit se Přejezdu je výzva opravdu pro každého. Díky děvčatům u časomíry za trpělivost. Také moc děkuji Míše za skvělou podporu během celého Přejezdu a kamarádům, kteří mi posílali podporující zprávy na Whatsapp. Děkuji Janě, že stále podporuje mé bláznivé nápady. A také jsem moc rád viděl Vás, kamarády stejně „postižené“ koloběžkou a strávil s vámi pár chvil krásného víkendu.
Michal Veselský

Olda Bayer
Ahoj Pavle,
tak píši, jak jsem slíbil, také něco za nás bajkery.
Šel jsem do toho s tím, že to bude zážitek a zážitek musí být intenzivní, nutně ne, ale příjemný.
No spletl jsem se, tedy částečně. Byl to zážitek, bylo to intenzivní, ale bylo opravdu příjemné.
Pravda byli tam i takové malé mínusy, třeba když jsem v noci zastavil asi milimetr před závorou, nebo když mi vběhla před kolo srnka, či když jsem ráno zjistil, že na silnici za jízdy regulérně spím, ale vše ostatní to bohatě převážilo.
Ať už gulášek po příjezdu, neustále příjemný a ochotný organizační tým a všichni ty lidi které jsem poznal, ač většinou nikoliv podle jména. Ani nedokážu spočítat, kolikrát jsem já a můj parťák předjížděl na trase stejné lidi, aby po chvíli s úsměvem a s jedním či dvěma slovy předjížděli oni nás. Tohle vše lemováno krásnou přírodou a občas také nějakým tím sprostým slovem když ty kopce nekončili.
V okamžiku kdy mi všechny ty proteinové a nevím, jaké tyčinky už lezly i z uší se mi rozzářily oči. Ti co mě znají, nepochybují, ano škvarky. To jest zastávka v Černé hoře plná skvělého jídla a samozřejmě také +/- polovina cesta. Po překonání toho desetikilometrového kopce, se semnou rozloučil můj parťák. Od počátku jel s pohmožděným krkem. Takže i těch 200 km je myslím úctyhodný výkon a hlavně i on byl spokojený. Dalších 100 km jsem pak jel nonstop včetně největšího stoupání na Ondřejov. Což se později projevilo již zmíněným spánkem za jízdy, ale káva a Red Bull to naštěstí vyřešil no a pak už, alespoň v mém případě, přes Polsko do Campu. Bylo krásné, jak byl každý, kdo přijel, všemi vítán, bez ohledu na pořadí. To že jsem mezi cyklisty skončil na druhém místě, už byla jen taková třešnička na dortu. Chtěl bych poděkovat všem, kteří tohle organizují, samozřejmě díky i tobě Bolku, že jsi mě do toho navezl a také zdravím všechny, s kterými jsem se více, či méně často potkával na trati. A příští rok? No uvidíme. V jednu chvíli jsem věděl, že už nikdy, nyní už tak kategorický nejsem :-)
S pozdravem Olda

















Jakub Ptáček




























Přejezd republiky Nové Hrady – Černá Hora – Osoblaha aneb ultra i pro tučného dědka.
Jezdec: 59; 83; 173 – věk; váha; výška
Stroj: Kickbike RaceMax 28/20
Čas: 25:35
Ujeto: 350km
Nastoupáno, dle navigace: 3960m
Doprovod, mazání housek, syn Jaromír (ujel cca 810 km)
mazání kolen, řidič na start
a řidič domů
Před pár lety mě achilovky donutily omezit dlouhé běhání. Koloběžka se ukázala jako perfektní náhrada. Před několika lety jsem narazil na povídání účastníků Přejezdu republiky a bylo rozhodnuto: „tuhle bláznivost musím zkusit“. Premiéra byla loni, celkový čas 26:25 zhruba odpovídal mým očekáváním a netrénovanosti. Padlo předsevzetí: příští rok znovu a lépe. Příprava neprobíhala dle plánu. V březnu Covid (už podruhé) následovaný několika záněty průdušek. Ideální pro přípravu. Nicméně se podařilo od února najezdit asi 1700 km a docela dost kopců v podhůří Orlických hor. Syn opět přislíbil strávit den a noc v autě, jako support.
Ve čtvrtek odpoledne balíme celý cirkus a vyrážíme do Nových Hradů, do osvědčeného penzionku v centru města. Letos ale je vše jinak, dostáváme jiný pokoj a celou noc mě budí věžní hodiny. Usínám ve 2 ráno.
Den D. Vstávám ve 4:00, důkladně snídám a ve 4:40 nastupuji na koloběžku směr START. V lese je tma a příjemné chladno. Do kempu Veveří dorážím chvilku před pátou, první nadšenci se právě houfují ke startu. Oznamuji start a jedu. Slunce vychází, nad rybníky se válí pára, užívám si jihočeskou rovinu. Nikam nespěchám, šetřím síly. Po pár kilometrech asfaltových cestiček a štěrkových cest přejíždím do Rakouska. Tady snad mají už neděli, provoz skoro žádný, úplný klid. Kousek za vesnicí Gross-taxen (hrozný název) přejíždím zpět do Čech. Najíždím před Slavonicemi na Route 152 a budu se jí držet skoro 60 km.
Support funguje skvěle. Vždy včas na domluveném místě. Přestože díky objížďkám najíždí mnohem víc kilometrů než já. Kolik zákazů vjezdu jsem projel, radši nepočítám. Trochu jídla, dolít lahve, namazat kolena Alpou a jede se dál. Jihočeskou rovinu střídají kopečky České Kanady a plynule přechází v kopce Českomoravské Vrchoviny. Počasí stále příznivě, sucho a přijatelná teplota. Pohoda panuje k Velké Bíteši. Úsek Bíteš - Tišnov byl asi nejhorší. Spousta aut a úzká silnice. Občas někdo vztekle troubí, občas mě skoro srazí ze silnice, občas někdo sprchuje ostřikovači… Tohle trápení v Tišnově končí.
V kopečcích do Černé Hory střídavě slézám a tlačím, no někdy to přijít muselo. Chleba se škvarkovým sádlem v pivovaru mi dělá dobře. Lehčí půlka je za mnou, tak hurá dál.
Po loňské zkušenosti s objížděním Drahanské vrchoviny jedu letos přímo. Nekonečný kopec z Rájce, s pátečním provozem. Každé trápení má svůj konec a když míjím meteorologický radar Skalky, s chutí si zařvu „už jen jeden“. To byl asi povel pro navigaci, že začala zlobit. Naštěstí syn sledoval můj tracker a chyby navigace korigoval. Z Konice do Uničova jsem zvolil trasu (dle mapy plošší a kratší) přes Vilémov a Cholinu. Chyba. Netušil jsem, že ještě je tolik vesnic dlážděných kostkami. Dojel jsem do Litovle vyklepaný jak startky.
Už je před půlnocí a projíždím Uničovem. Je tu živo. V rušném centru spolykám další housku, zapiju sladkým nepivem a jdu na nejhorší úsek. Letos jsem vybral cestu přes Rýmařov a po Route 11 do
Bruntálu. Za Dlouhou Loučkou začíná foukat ledový severák. Občas docela silně. Kopec je stále strmější. V Ondřejově přijde pěkná krize. Je noc, je zima a nějak došly síly. Mám chuť si sednout do autobusové zastávky, zavolat synovi že končím a usnout. Banán a Cola mě staví na nohy. Když pod sebou uvidím světla Rýmařova, nakopne mě to. Už to přece není daleko a velké kopce jsou zdolány. Jen ta zima. Proklínám se, že jsem nechal doma zimní rukavice, vůbec necítím prsty. Loni jsem byl v Bruntále za svítání, teď je ještě tma. To mě povzbuzuje. Obloha začíná pomalu blednout a jedu dlouhý sjezd směr Krnov. Volám supportu, že zastávku v Krnově nepotřebuji a po novém mostě mířím do Polska. Pár vesniček a jsem zpět v Čechách. Poslední kopec a hurá dolů, do Osoblahy, do kempu, do cíle, (do prdele to je zima)
Umýt, najíst, dát slavnostní pivo a bohužel spěchat domů (v neděli dělám řidiče do Chorvatska)
Díky Pavlovi Štorkovi za parádní závod (vůbec nechci Pavla podezřívat, že je škodolibý, ale udělat závod, kde opravdu velké kopce jsou až v druhé polovině…), díky synovi za bezchybný support a trpělivost se stařečkem, díky kamarádům a kolegům z práce, kteří mě na dálku podporovali. Gratulace všem, kteří se do toho pustili. Doufám, že za rok si tuhle bláznivost, na nové trase, budu moci zopakovat.


„napiš co uznáš za vhodné, co jsi viděl, jak si to vnímal, napiš jak to bylo, napiš pravdu“ (THE WAY – POUŤ)
Pravda je taková, že jsem chtěl vzdát už na začátku, tahalo mě levé lýtko tak, až mi vytryskly slzy, ale pak se stal zázrak, za mnou se ozvalo dobré ráno, dojela mě Martina Jozífek Zelinková a s úsměvem na tváři se mnou prohodila několik vět popřála mi dobrou cestu a pokračovala dál, bylo to na 20km v obci Tušť, moje hlava se přestala soustředit na mé lýtko a přešla na pozorování lýtek Martiny, když byly v dohledu a bolest najednou přestávala v Chlumu mě ještě jednou hodně v lýtku píchlo, doplnil jsem magnesium, soli i minerály a kopec za Peršlákem na Novou Bystřici jsem vyjel už ve svém normálním tempu, jelo se mi neuvěřitelně skvěle, krajina jižní trasy přes Slavonice a Moravské Budějovice byla nádherná a užíval jsem si jí plnými doušky. Před Jemnicí mě dojel Petr Kokeš a jel se mnou, hezky jsme si pokecali při jízdě děkuji ti. Děkuji i všem na kolech i koloběžkách, kteří se mnou prohodily pár slov, nebo se mnou chvilku jeli a velké díky patří všem supportům, kteří mi nabízeli jídlo a pití, všechny jsem je s díky odmítl, že mám vše, chtěl jsem se spolehnout jen sám na sebe, ale stále jsem myslel na mou krizi a pomoc Martiny, přál jsem si abych jí mohl poděkovat osobně, jelo se mi skvěle všechny kopce jsem vyjel a na kontrolním bodě v Černé Hoře jsem byl za 14hod a 15min s najetými 196km. Moc jsem se tam těšil na utopence i sádlo, ale než jsem tam dojel, tak mě v kopci dojel Pavel Štork, který dělal support a vyděsil mě, že už tam možná utopenci nebudou, ale dopadlo to dobře a v Černé Hoře o nás bylo báječně postaráno, utopenci i sádlo skvělé! U pana vrátného jsem si koupil nealko, též výborné kvality a převlékl jsem se na noční jízdu, která stála opravdu za to. Před Boskovicemi jsem špatně odbočil na křižovatce a vidím naproti mě koloběžku, otáčím se do správného směru a vidím Martinu, která již z minula znala nějakou zkratku, šťastný jsem Martině moc poděkoval, že mi zachránila přejezd a velké dobrodružství které na mě ještě čekalo. S Martinou jsme si ještě krásně pokecali, doprovodil jsem jí do Boskovic a pokračoval dál. V malé vesničce na mě zavolali chlapi z hospody a už nám konečně řekni kam jedeš! za celý den nám to nikdo neřekl, odpovídám daleko, nestačilo jim to a další zvolal máš to daleko? Odpovídám mám to daleko, a další kam daleko, odpovídám do Osoblahy odpověď tak to je fakt daleko a další o odkud jedeš říkám z Veveří u Nových Hradů a bylo ticho jen mi popřáli šťastnou cestu, já jim poděkoval a jel jsem vstříc další krizi a to ze zimy. Jet nonstop je krásné a vzrušující, ale když máte na sobě 3 vrstvy a klepete se jako osika je to zlé, noc nádherná měsíc byl v úžasné barvě a mě se jelo krásně až do Březinek kde jsem se klepal při chůzi, jet jsem nemohl a sjezd pod Bouzov bylo utrpení. Ve 2 ráno jsem snědl všechno co jsem si koupil na noc v Tišnově a pokračoval dál, vše mi to vynahradil Bouzov, který byl osvícen umělým světlem i měsícem jako z pohádky! Do Mohelnice jsem přijel zase plný síly a vydal se podél řeky Moravy vstříc dobrodružství, které jsem zažil hned, když za mnou vyběhl divočák z pole a běžel dlouho za mnou. Docela jsem se bál a můžu Vám říct, že v tu chvíli by mě nedohonil ani vítěz Michal Veselský, kterému moc gratuluji k famóznímu výkonu. Po cca 500m chrochtání ustalo a já vidím na druhé straně myslivce s puškou jak číhá na divočáka, který mu ničí pole, tak mi to došlo on ho naháněl a dráždil a on pak šel po mě. V Šumperku jsem si dal na pumpě skvělý domácí burger, koupil colu a čokoládu a vyrazil do Koutů nad Desnou, jelo se skvěle i když někteří řidiči nesnesli že jedu po silnici č.1 troubily na mě, ale jeli ohleduplně a pak to přišlo odbočil jsem na zelenou cyklo a vydal se na 11km převážně pěší výstup na Praděd, kde bylo naprosto úžasně nikdo nikde jen já, moje láska a mé myšlenky, které dokola přicházeli s tím stejným je toto možné, že jsem na 20km na odpis a pak dokážu toto, je toto to tajemno a přejezdový duch, který je v každém z nás kdo vyrazí na trať, jak psal Pavel Štork? Určitě ano a ještě mnohem více co já neumím popsat. Na Pradědu bylo nádherně a když jsem sjížděl potkal jsem Pavla Kňákala jak jede nahoru, potřásl jsem mu pravicí, řekli jsme si že pokecáme až v cíli a jelo se dál, ještě mě čekal pramen Osoblahy a pak cíl s najetými 383km a časem 33:36. V kempu o nás bylo opět skvěle postaráno těšil jsem se na jídlo a pití, kterého tam bylo dostatek, na přátele staré a nové, kteří jsou úžasní a já jsem moc rád, že jsem tam s nimi mohl být v té úžasné společnosti. Potěšil mě Zdeněk Červenka, legenda přejezdu republiky, který mi řekl, že jsem magor, střihnout si Praděd na přejezdu, tak jsem mu odpověděl, že za to může on, že s těmito kravinami začal on a inspiroval mě a nejvíc jsem rád, že jsme na Pradědu byli dva. Děkuji Vám všem Martino, Zdeňku, Pavle a mnoho, mnoho dalších přátel. V neděli ráno, když jsem se probudil jsem si krásně ve spacáku pobrečel, nešlo udržet tolik emocí, bylo to tak silné a muselo to ven ...
Tonda Beneš